Recruitment kengetallen

Ook in recruitment zijn kengetallen goed bruikbaar. Staar je echter niet blind op de standaard KPI’s.

  • Bedenk als recruiter waar jij op afgerrekend wil worden?
  • Weet waar anderen jou op af (willen) rekenen.
  • Welke stakeholders reken jij af? En hoe?
Recruitment Kengetallen - PeerSearch

Hier een verzameling ‘relevante’ recruitment kengetallen:

  • Quality of Hire (QOH)
    • Prestatie criteria worden bepaald door de “hiring manager” (survey)
    • Formele prestatie (ieder kwartaal)
    • Ontwikkelings-ratio (1 x per jaar)
    • Verloop van nieuwe medewerkers
  • Kwaliteit: Recruitment tevredenheids-onderzoek bij kandidaten en ‘lijn’-management
  • Time to Fill (TTF): Vanaf dag dat vacature is goedgekeurd tot de dag dat contract is ondertekend
  • Time to Hire (TTH): Vanaf dag dat vacature is goedgekeurd tot de eerste werkdag van de nieuwe medewerker
  • Bronnen:
    • promoties
    • referrals
    • actieve werving (search) van recruiters
    • jobboards
    • Werving & Selectie bureaus
    • etc.
  • Conversies per bron
  • Recruitment kosten
    • Cost per Hire (per vacature)
      • gemiddelde wervingkosten per vacature, inclusief media, bureaus, referrals, etc
    • per recruitmentkanaal
  • Getalsmatig overzicht funnel
    • hoeveel kandidaten vallen er af per stap
    • hoelang duren de stappen
  • Bezoekers en clickgedrag op ”Werken bij”-site
En dan nog deze bijzondere kengetallen:
  • Recruiting Cost Ratio (RCR) =_______Totale Wervings Kosten_______
    Totaal salarissen van nieuwe medewerkers

Deze formule is beter dan de bekende Cost-per-Hire, daar deze rekening houdt met geografische, functionele & niveau verschillen en hoeveel wervings Euro’s er zijn uitgegeven voor elke € in salarissen van nieuwe medewerkers.

Recruiting Efficiency = 1 – RCR >> Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter er wordt geworven.

“Uiteindelijk draait het om conversie en kwaliteit!!!”

Geef een reactie

Visit us on TwitterVisit us on FacebookVisit us on GooglePlusVisit us on Linkedin