37 % recruiters nemen ongeschikt personeel aan

37 procent recruiters neemt ongeschikt personeel aan om functie snel te vervullen

Recruiters worstelen met het vinden van juiste kandidaten

Zeist, 4 september 2014 – 62 procent van de recruiters heeft moeite om de juiste kandidaten voor een openstaande vacature te vinden. In de haast om de functie binnen korte tijd te vervullen neemt 37 procent – bewust – ongeschikt personeel aan, met als gevolg dat personeel ook snel weer vertrekt: 17 procent van de medewerkers vertrekt binnen zes maanden. 48 procent van de recruiters geeft aan dat personeel vertrekt omdat de voorgehouden verwachtingen van het werk niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dit blijkt uit het wereldwijde recruitmentonderzoek van Hay Group onder ruim 100 recruiters.

Het wereldwijde tekort aan hoogopgeleid personeel en de snelle stijging van het personeelsverloop in een herstellende economie betekent dat de druk op organisaties om talent te selecteren, ontwikkelen en behouden nog nooit zo groot is geweest. Een kwart (26 procent) van de recruiters uit het onderzoek ontvangt tussen de 10.000 en 20.000 sollicitaties per jaar. Slechts 12 procent van de sollicitanten heeft de juiste papieren of vaardigheden voor de functie. Anne Branger, director Online HR Tools van Hay Group: ‘Het grootste deel van de recruiters is zich bewust van het hoge personeelsverloop, maar staat onder hoge druk om openstaande functies te vervullen. Ze bevinden zich in een vicieuze cirkel: het aannemen van ongeschikt personeel zal het personeelsverloop alleen maar opdrijven en een inefficiënt selectieproces bemoeilijkt het vinden van geschikt personeel.’

Kandidaten op een snelle en juiste manier beoordelen
Het personeelsverloop is bij meer dan de helft van de bedrijven hoger dan 20 procent. 17 procent van de recruiters geeft aan dat medewerkers vertrekken in de eerste zes maanden. Nog eens 31 procent verlaat de werkgever voor het einde van het tweede jaar. Een kwart blijft langer dan twee jaar bij hun werkgever. 48 procent van de recruiters geeft aan dat personeel vertrekt omdat de verwachtingen van het werk niet overeenkomen met de werkelijkheid.

De helft van de recruiters maakt gebruik van persoonlijkheids- of capaciteitentests om de geschiktheid van kandidaten te meten. ‘Het goed en efficiënt inrichten van het recruitmentproces scheelt organisaties veel geld. Het vervangen van een werknemer kost al gauw zo’n 3.500 tot 6.000 euro. Het is dus van belang om op een snelle en correcte kandidaten te beoordelen. Dit kan bijvoorbeeld door een assessment. Hiermee filter je al in het begin van het recruitmentproces ongeschikte kandidaten.’ aldus Branger.

Bron: Hay Group

Geef een reactie

Visit us on TwitterVisit us on FacebookVisit us on GooglePlusVisit us on Linkedin